De autofabrikanten Toyota en PSA Peugeot Citroën maken sinds 2005 samen de
Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107 in één Tsjechische fabriek.
Sinds vorig jaar worden deze modellen in Nederland fiscaal gestimuleerd.
De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) op dit type wagens is
per 1 januari 2009 afgeschaft, bovendien en krijgen eigenaren van deze
modellen 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting.
Aygo was op
Toyota-importeur Louwman & Parqui zegt dat de voorraad van de Toyota Aygo
begin december op was. De auto is na een facelift – met nieuwe koplampen en
achterlichten – sinds half december weer leverbaar. In 2008 zijn in totaal
12.063 Aygo’s verkocht, terwijl op een verkoop van 9.000 exemplaren was
ingezet. Een toename van 37 procent ten opzichte van 2007, toen er 8.774
zijn verkocht. Op dit moment zijn er voldoende Aygo’s in voorraad, een
levertijd van acht weken is gemiddeld, laat Louwman & Parqui weten.
Genoeg voorraad
Volgens Vincent Cools van Citroën Nederland is het aantal klantenorders van de
Citroën C1 de afgelopen maanden fors gestegen. "In oktober vorig
jaar kwamen er 413 orders binnen, in november 578 en in december 635.
Terwijl normaal gesproken de eerste helft van het jaar het belangrijkste is
voor de autoverkopen", zegt Cools. Van de Citroën C1 is genoeg
voorraad.
De totale verkoop van de C1 is vorig jaar met 25 procent toegenomen: in 2007
zijn er 5.391 van verkocht en in 2008 6.729 stuks.
Enorme groei
De verkopen van de Peugeot 107 zijn in 2008 ook "gigantisch gegroeid",
meldt Peugeot Nederland. Werden in 2007 nog 4.949 van deze auto's
aangeschaft, vorig jaar waren dat er 6.863. Een toename van bijna 40
procent.
"In september en oktober 2008 zijn bij elkaar meer dan 1.600 Peugeots 107
geregistreerd. Toen kon de levertijd wel oplopen tot twaalf weken of meer,
terwijl een levertijd van acht weken normaal is", zegt Johan van de
Berg van Peugeot Nederland.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl